Sosiaalinen media sijoituskohteena
Some on nopeasti kasvava markkina-alue ja uudenlaisia sosiaalisen median alustoja nousee pilvin pimein. Tämä ei kuitenkaan aina tarkoita sitä, että kaikki sosiaalisen median yritykset olisivat hyviä sijoituskohteita. Suurin osa ostoksista tehdään nykyaikana internetin kautta. On ajateltu, että yritys, jolla ei ole vahvaa näkyvyyttä netissä, ei ole mahdollisuuksia pärjätä. Tämä on nähty käyvän toteen myös sen takia, että kivijalkakauppojen ja ostoskeskusten suosio on laskussa. Sosiaalisen median yrityksille netti on maailma, joka tuo kotikenttäetua.
Erilaiset yritykset käyttävät yhä enemmän blogia ja sosiaalisen median alustoja tuodakseen itselleen näkyvyyttä. Onnistunut mainoskampanja esimerkiksi sisältää videoita tai muita kuvia ja näkyvyyttä. Tämänkaltainen markkinointitrendi tukee sosiaalisen median yrityksiä alustoina, joissa voidaan tehdä markkinointia ja myyntiä monella tapaa.
Alusta | Sijoituskohteet | Siirry | |
---|---|---|---|
Sijoita osakkeisiin, rahastoihin ja ETF:iin | Siirry | ||
Nordnet on Pohjoismaiden johtava osakkeiden, rahastojen ja muiden pörssinoteerattujen arvopapereiden kaupankäyntiä tarjoava nettipankki. Nordnet tarjoaa palveluita, jotka tekevät säästämisestä ja sijoittamisesta helppoa, fiksua ja kannattavaa. | |||
Sijoita osakkeisiin, rahastoihin, kryptoihin ja valuuttoihin | Siirry | ||
eToro on johtava sosiaalisen kaupankäynnin alusta, joka tarjoaa laajan valikoiman erilaisia mahdollisuuksia sijoittaa pääomamarkkinoille. eToron innovatiivisella CopyTrader-ominaisuudella voit automaattisesti kopioida muiden sijoittajia. | |||
Sijoita kiinteistövakuudellisiin lainoihin | Siirry | ||
Estateguru on virolainen joukkorahoitusalusta, jonka kautta on mahdollista sijoittaa kiinteistövakuudellisiin lainoihin. Esketit-alustan lainat ovat yrityslainoja, jotka sijaitsevat pääasiassa Suomessa, Virossa, Latviassa ja Liettuassa. | |||
Sijoita kiinteistöprojekteihin | Siirry | ||
Bulkestate on virolainen kiinteistösijoitusalusta, jonka kautta on mahdollista sijoittaa joukkorahoituksella kiinteistöprojekteihin. Sijoituskohteet sijaitsevat pääasiassa Latviassa. | |||
Sijoita P2P-vertaislainoihin | Siirry | ||
Esketit on irlantilainen joukkurahoituspalvelu, joka mahdollistaa sijoittamisen kuluttajalainoihin. Esketit-alustan kautta on mahdollista sijoittaa lainoihin Tanskaan, Latviaan, Tsekkeihin, Romaniaan, Puolaan, Georgiaan, Meksikoon ja Jordaniaan. | |||
Sijoita P2P-vertaislainoihin | Siirry | ||
ViaInvest on latvialainen joukkurahoituspalvelu, joka mahdollistaa sijoittamisen P2P-kuluttajalainoihin. ViaInvestin kautta on mahdollista sijoittaa mm. lainoihin Latviassa, Ruotsissa, Puolassa, Romaniassa ja Tsekeissä. | |||
Sijoita P2P-vertaislainoihin | Siirry | ||
PeerBerry on kroatialainen joukkorahoituspalvelu, joka mahdollistaa sijoittamisen kuluttaja- ja yrityslainoihin. PeerBerryn kautta on mahdollista sijoittaa lainoihin Espanjaan, Puolaan, Kazakstaniin, Moldovaan, Tsekkeihin, Filippiineille, Sri Lankaan, Keniaan, Intiaan ja Ukrainaan. | |||
Sijoita lyhytaikaisiin yrityslainoihin | Siirry | ||
Debitum on latvialainen sijoitusalusta, joka mahdollistaa sijoittaminen yrityslainoihin. Debitumin tarjoamat sijoituskohteet sijaitsevat Virossa, Latviassa, Puolassa ja Iso-Britanniassa. | |||
Sijoita kuluttajalainoihin Virossa | Siirry | ||
Moncera on virolainen vertaislainapalvelu, jonka kautta on mahdollista sijoittaa lainoihin Virossa. | |||
Sijoita kuluttajalainoihin | Siirry | ||
Monefit Smartsaver sijoitusalustan kautta on mahdollista sijoittaa CreditStar Groupin tarjoamiin lainoihin. CreditStar Group myöntää lainoja Ruotsissa, Suomessa, Tanskassa, Virossa, Tsekeissä, Puolassa, Espanjassa ja Iso-Britanniassa. | |||
Prop-trading alusta | Siirry | ||
The Trading Pit on prop-kaupankäyntiin suunniteltu alusta, joka soveltuu mm. CFD- ja fuuturikaupankäyntiin. |
Sijoittamiseen pörssi- ja pääomamarkkinoilla liittyy aina riskejä. Sijoitusten arvo ja tuotto voi nousta tai laskea, ja sijoittaja voi menettää sijoittamansa pääoman kokonaan. Historiallinen tuotto ja kehitys ei ole tae tulevasta tuotosta.
Summarum Medialla ei ole suoria sijoituksia tässä artikkelissa mainittuihin yksittäisiin osakkeisiin. Sijoitustoimintamme keskittyy ainoastaan indeksirahastoihin.
Nettiaikakausi luo uskollisuutta brändeille
Aikakaudella, jolloin netti ja sosiaalinen media on vahvasti läsnä myös kuluttajat ovat helposti uskollisempia rakastamilleen brändeille. Yrityksiä seurataan erilaisilla somealustoilla ja niiden julkaisuille annetaan tykkäyksiä sekä kommentteja. Sosiaalinen media tarjoaa mahdollisuuden kuluttajille olla osa yrityksen menestystarinaa. Somessa olevilla yrityksillä onkin hyvät peliasemat tällaisessa ympäristössä.
Sisältö, yhteisö ja yhteydet ovat asioita, jotka tukee sosiaalisen median yrityksiä. Kaikki sosiaalisen median yritykset eivät kuitenkaan ole välttämättä parhaita sijoituskohteita huolimatta siitä, että melkein jokaisella länsimaalaisella tuntuu olevan älypuhelin ja sosiaalisesta mediasta on tullut markkinoiden nopeiten kasvavia segmenttejä.
Epäonnistumisesta onnistumiseen someyrityksenä
Innovoinnin paine on kasvanut sosiaalisen median yrityksissä tästä johtuen. Someyritysten tulee löytää uusia käyttäjiä, mutta myös onnistua pitämään vanhoistaan kiinni parhaan mukaan. Kyseessä ei ole helpoin tehtävä, koska uusia alustoja nousee pystyyn koko ajan. Lisäksi ihmisten mielenkiinnonkohteet muuttuvat.
Isotkin yritykset ovat epäonnistuneet tämänlaisissa tilanteissa. Esimerkiksi Alphabetin Google+ tai Applen iTunes ja Ping. Muita epäonnistujia ovat muun muassa Friendster, Digg, MySpace ja Diaspora. Tämä seikka on hyvä pitää mielessä ennen kuin laitat sijoittajana rahaa kiinni seuraavan sosiaalisen median kasvutarinaan.
Kuitenkin joukosta voi löytyä myös helmiä, joiden avulla voi kasvattaa sijoitussalkun suuruutta. Menestyksellisiä yrityksiä ovat esimerkiksi Meta, joka omistaa muun muassa Instagramin ja Facebookin. He kehittävät jatkuvasti omaa toimintaansa sekä alustojaan. Lisäksi Google itsessään on suosittu hakukone.
Siinä missä Twitterin kasvutarina on ehkä hieman hyytynyt, jatkaa Meta kasvuaan. Twitterin kasvun hiipumisen syitä ovat voineet olla esimerkiksi alustan rajatut toiminnallisuudet sekä kansainvälistymisen haasteet.
Mistä nousevat tulevaisuuden onnistuneet yritykset?
Isot sosiaalisen median alustat tuntuvat tulevan tulevaisuudessa Kiinasta. Uusia kiinnostavia alustoja ovat esimerkiksi WeChat ja Sina Weibo. Kiinassa sosiaalisen median alusta voikin saada jo pelkästään Kiinasta noin 500 miljoonaa käyttäjää, ilman yrityksen kansainvälistä laajentumista. Tämä kannattaa huomioida, kun mietit minkälaiseen sosiaalisen median alustaan voisit sijoittaa.
Käyttäjämäärät monesti vaikuttavat sosiaalisen median yritysten menestykseen. Esimerkiksi Metalla, joka omistaa monet suuret sosiaalisen median alustat voi olla varoja enemmän kehitykseen, sillä heidän mainosmielessä näytetty sisältö tuo varmasti tuloja enemmän kuin monelle vähemmän käytetylle alustalle. Kävijämäärien ja alustan suosio voivatkin olla hyviä mittareita mietittäessä sosiaalisen median alustayritykseen sijoittamisen järkevyyttä.
Kun voittaja vie kaiken, vai viekö?
Somessa on vahvoilla hyvin selkeästi voittaja vie kaiken rakenne. Tällöin isoin toimija saa helpommin vaikeasti kopioitavia kilpailuetuja.
Joillain isommilla toimijoilla voi olla esimerkiksi mahdollisuus kopioida pienempiä trendaavia alustoja. Tästä hyvä esimerkki on Snapchat ja Instagram. Meta on kopioinut monia Snapchatin piirteitä Instagram alustalleen. Metan suuret käyttäjämäärät mahdollistavat sille datan keräämisen ja omien elementtiensä kehittämisen.
Kuitenkaan voittaja vie kaiken ajatus ei aina kuitenkaan tarkoita sitä, että jokaiseen “voittaja” yhtiöön olisi kannattavaa sijoittaa. Kuitenkin kyseisen rakenteen pohjalta on helpompi luoda lupauksia paremmasta, mutta helposti sorrutaan hyödyntämään toisia pelaajia.
Jos mietit sosiaaliseen mediaan sijoittamista
Kun mietit sosiaaliseen mediaan sijoittamista, kannattaa sinun ottaa huomioon muutama seikka. Perus yrityksen tunnuslukujen seuraaminen on esimerkiksi aina kannattava teko. Tämän lisäksi on hyvä tutustua yritykseen ja sen toimintaan tarkemminkin. Lisäksi on hyvä miettiä, millaisia tulevaisuuden näkymiä yrityksellä on.
Kannattaakin miettiä sijoittajana pistääkö rahansa uuteen nopeasti kasvavaan yritykseen vai laittaako sittenkin sijoitukset vanhaan voittavaan yritykseen. Uudemman tulokkaan kohdalla kysymys koskee sitä, eroaako palvelu tarpeeksi vanhoista jo olemassa olevista palveluntarjoajista, joilla voi olla enemmän kilpailuetua markkinoilla. Vanhempien yritysten kohdalla taas kannattaa miettiä kykeneekö yritys esimerkiksi uudistumaan tarpeeksi pysyäkseen mukana markkinassa.
P/E luku avuksi sosiaalisen median yritykseen sijoitettaessa
Voittokerroin, monelle tutummin P/E luku kertoo,kuinka monessa vuodessa yhtiö tekee nykyisellä tulotasolla markkina-arvonsaverran tulosta. P/e luku on yleensä pitkällä aikavälillä suomalaisissa yrityksissä yleisesti 16-17 välillä.
Jos haluat itse laskea P/E luvun se tapahtuu jakamalla osakkeen hinta yhtiön ennustetullatai viimeksi julkistetulla osakekohtaisella tuloksella. Kun osakekohtainen tulos on 1€ ja osake vaikka maksaa 12€, sen P/E luku on silloin 12. Yritysten tunnusluvut löytyvät valmiina netistä helposti.
Kun olet sijoittajana voit etsiä aliarvostettuja yrityksiä, joilla on keskimääräistä pienempi P/E luku. Puhuttaessa kasvuyrityksistä, on P/E luku yleensä suurempi. Jos koet olevasi kasvuhakuinen sijoittaja, voi P/E luku olla kohdallasi suurempi. Kyseessä on kuitenkin yksioikoinen mittari.
Jos P/E luku on alhainen, se voi kertoa myös yrityksen heikoista kasvupotentiaaleista. Kun arvo on korkealla, voidaan taas yrityksellä nähdä olevan mahdollisesti viittauksia siihen, että markkinoilla on vahva usko yrityksen menestykseen tai vaihtoehtoisesti kyse on liian yliarvostetusta osakkeesta.
Sosiaalisen median yritysten arvon mittauksesta
Menestyvien uuden sukupolven yritysten arvoa voi olla vaikea mitata, silä kasvu on yleensä hyvin räjähdysmäistä. Arvostusta voidaankin yrittää mitata esimerkiksi vertailemalla keskimääräisiä tuloja käyttäjää kohden. Tätä kutsutaan ARPUksi. Esimerkiksi Snapchatin ARPU oli vuoden 2016 viimeisenä neljänneksenä 1,05 dollaria kun se oli aiemmin vain 31 senttiä.
Jos yhtiön markkina-arvo jaetaan ARPU-luvulla kerrotulla käyttäjämäärällä tuloksena on suhdeluku, jonka tehtävänä on kertoa, miten paljon markkinoilla ollaan valmiita maksamaan juuri sen hetkisestä, asiakaskohtaisesti tienatusta dollarista. Kyseessä on vähän kuin P/E luku.
Uuden sukupolven yritykset ovat olleet nihkeitä listautumisille
Markkinat ovat jonkin aikaa jo spekuloineet erilaisten uuden sukupolven yritysten listautumisista. Esimerkiksi vuonna 2017 vielä spekuloitiin esimerkiksi Spotifyn listautumista, mutta tänä päivänä siihen on mahdollsita sijoittaa. CB Insightsin mukaan, kuitenkin monet teknologia-alan yritykset ovat listautumassa lähivuosien sisällä.
Vuonna 2017 ensimmäisten joukossa listautumisen teki Snapchat. Spanchat on perustettu vuonna 2011 ja sen idea on, että käyttäjä voi jakaa lyhyitä kuvia tai videoita omille kavereilleen tai seuraajilleen. Viestipalvelu eroaa siinä muista, että yleensä viestit ja videot näkyvät vain 10 sekunnin ajan. Kuvat voi toki tallentaa.
Vuonna 2013 Snapchat lanseerasi stories osuuden, jossa tarinat näkyvät kavereille ja seuraajille 24 tunnin ajan. Tämän jälkeen Snapchat on kehittynyt entisestään ja saanut uudenlaisia piirteitä.
Millä strategialla voisin lähteä liikkeelle sijoittamisessa?
Jos sijoitusstrategiaasi kuuluu ajatus mukana olemisesta koskien uusia teknologiayrityksiä, pieni sijoitus tämänkaltaisiin sosiaalisen median yrityksiin voi olla kannattavaa. Sijoitukset kannattaa joka tapauksessa hajauttaa useamman yrityksen kesken. Kukaan ei voi tietää, mikä yritys tulee pärjäämään ja mikä taas tulee olemaan pettymys.
Sijoituksia sosiaalisen median yrityksiin pystyy tekemään esimerkiksi oman pankkisi kautta, jos he tarjoavat sijoittamista alustallaan. Lisäksi esimerkiksi Nordnetin kautta on mahdollista sijoittaa suoriin osakkeisiin.