Mitä on alustatalous?
Alustatalous on liiketoimintamalli, missä jokin yritys mahdollistaa tuotteiden ja palveluiden myynnin omalla nettisivullaan, mobiilisovelluksessa tai muutoin digitaalisesti. Ne siis toimivat kohtaamispaikkoina ihmisten ja yritysten välillä. Myyjät voivat alustasta riippuen olla joko yksityisiä henkilöitä tai yrityksiä tai molempia näistä.
Alustatalous toimii uudenlaisien, globaalisti skaalautuvien digitaalisten palvelu- ja tuoteinnovaatioiden mahdollistajana. Sitä on mahdollista hyödyntää perinteisten toimialojen yli. Alustat myös keräävät runsaasti dataa käyttäjistään. Hyödyntämällä tätä dataa ne voivat ohjata toimintaansa käyttäjien haluamaan suuntaan ja myös kohdentaa mainontaa käyttäjilleen.
Alustatalouden toimijoita
Tunnettuja tuotteita ja palveluita välittäviä alustatalouden toimijoita ovat muun muassa Airbnb, Amazon, Baidu, Wolt ja Uber. Alustatalouden piiriin voidaan lukea myös kansalaistoiminta, näistä esimerkkinä Siivouspäivä ja Wikipedia. Alustatalouteen liittyy myös erilaisia teknologisia alustoja, joille muiden on mahdollista rakentaa palveluita ja tuotteita. Tällaisia alustoja tarjoavat muun muassa Google, Microsoft ja Apple. Esittelemme tässä artikkelissa muutamia näistä alustatalouden toimijoista.
Airbnb
Tämä yritys mahdollistaa tilan tai huoneiston vuokraamisen. Nämä Airbnb asunnot omistaa yleensä yksityinen ihminen tai sijoittaja. Airbnb ottaa asuntojen välittämisestä välityspalkkion, joka on noin 10-13 prosenttia vuokran suuruudesta. Kun yöpyminen on ohi, vuokranantaja ja vuokralainen voivat antaa palvelussa arvion toisistaan. Lukemalla näitä kommentteja käyttäjillä on mahdollisuus arvioida, haluavatko he vuokrata asunnon tietyltä vuokranantajalta tai haluaako vuokraaja vuokrata asuntonsa tietylle vuokralaiselle.
Wolt
Suomessa perustettu Wolt välittää ruokatilauksia ja kauppaostoksia noudettuna ja kotiin kuljetettuna verkkoalustallaan. Asiakas tilaa ruuan tai päivittäistavarat alustalta ravintolasta tai kauppiaalta. Tämän jälkeen hän valitsee haluaako noutaa tuotteet itse vai haluaako hän niille kotiinkuljetuksen. Kotiinkuljetuksen kuljettaa Wolt-lähetti, joka ei ole Woltin palveluksena, vaan toimii yksityisenä yrittäjänä. Yrittäjänä lähetti voi päättää itse, kuinka paljon hän työskentelee, missä hän työskentelee ja milloin hän työskentelee.
Siivouspäivä
Kaksi kertaa vuodessa järjestettävä Siivouspäivä on kierrätystapahtuma, jossa kuka vain voi perustaa kirpputorin puistoon, pihalle, kotiin tai kadulle. Siivouspäivän tuottajana toimii Yhteismaa ry. Tapahtumia järjestetään yli sadalla eri paikkakunnalla. Esimerkiksi Helsingissä on toimittu niin, että myyjä merkitsee kirpputorinsa paikan Siivouspäivän nettisivulla sijaitsevalle kartalle. Osa kaupungeista on rajannut myyntipaikat tietyille alueille. Tapahtumalla on käytössään myös oma karttamobiilisovellus.
Hakukonepalvelu Google auttaa käyttäjiään löytämään muun muassa haluamansa vastaukset, palvelut, tuotteet ja yhteystiedot. Googlen tarjoamia palveluita ovat käyttäjäseurantaan keskittynyt Google Analytics, nettiselaimena toimiva Google Chrome sekä karttaohjelmat Google Maps ja Google Earth. Hakupalvelussa internetmainostaminen on yhdistetty haun kanssa yhteisvaikutuksessa toimivaksi kokonaisuudeksi. Googlella on palvelinkeskuksia kaiken kaikkiaan viidessätoista eri maassa.
Alustatalouden hyödyt
Suurin etu alustataloudessa on se, ettei yrityksen ole tarpeen omistaa tuotantotekijöitään. Yritys tai yksityinen henkilö voivat myydä palveluitaan tai tuotteitaan turvautumalla ulkopuolisen tarjoamaan alustaan. Alustan kautta voi myös olla saatavissa palveluita, joita ei tällöin tarvitse itse hankkia. Hyvä esimerkki tästä on Woltin kuljetuspalvelu.
Alustojen kautta on mahdollista tavoittaa suuri määrä käyttäjiä kerralla. Suositun alustan kautta on mahdollista tavoittaa satoja tai jopa tuhansia asiakkaita samanaikaisesti. Tällöin myös vältytään erillisiltä asiakaskohtaisilta yhteydenotoilta.
Alustoja käyttämällä voi saada myös kilpailuetua. Asiakkaat arvostavat nykyisin helppoa löydettävyyttä ja nopeutta, jotka alustat usein mahdollistavat. Markkinoiden tarpeisiin on myös helppoa vastata palvelukokonaisuuksia mukauttamalla.
Alustat tarjoavat oivan mahdollisuuden myös kansainvälistymiseen. Useat alustat toimivat monilla eri maantieteellisillä alueilla, joten yrittäjä voi pienellä vaivalla saada tuotteensa esille ja myyntiin lukuisille eri markkina-alueille.
Huomioitavia asioita alustatalouteen liittyen
Ennen alustatalouteen sitoutumista kannattaa miettiä laajemmin, mille markkinoille haluaa suunnata tuotteensa tai palvelunsa. Jos olet suuntaamassa Kiinan markkinoille, kannattaa huomioida, että siellä suosituin hakukone onkin Baidu eikä Google. Alustoissa saattaa myös olla merkittäviä hintaeroja. Mikäli kaksi samankaltaista alustaa tarjoaa samaa palvelua, kannattaa niitä vertailuttaa keskenään.
Alustatalouden hinnoittelumallit
Hinnoittelu voi perustua alustataloudessa esimerkiksi transaktioiden, kuten maksutapahtumien määrään. Tällainen hinnoittelumalli on käytössä muun muassa Uberilla ja Airbnb:llä. Myös ajankuluminen on yksi tapa hinnoitella palveluita. Tästä hyviä esimerkkejä ovat kuukausimaksulliset palvelut, kuten Spotify. Palveluntarjoaja saattaa myös periä kertamaksun. Tällainen tapa on käytössä esimerkiksi Etsyllä. Sen sijaan käyttö- tai tulospohjainen hinnoittelu ei ole alustataloudessa vielä kovinkaan yleistä.
Alustatalouden eettisyys
Kun hyödynnät alustoja, et aina välttämättä tunne toista kaupankäynnin osapuolta. Tästä voi aiheutua erinäisiä ongelmia. Kaupankäyntiin voi sisältyä riskejä liittyen yksityisyyden suojaan, moraaliin tai eettisyyteen, kun tulosten loppukäyttäjä tai käyttötarkoitus ei ole ennalta tiedossa. Esimerkiksi, jos vuokraat huoneiston Airbnb:ssä et voi välttämättä olla varma, majoittuuko huoneeseesi sovitut pari yöpyjää vai remuava ryhmä turisteja.
Julkisuudessa on ollut paljon puhetta myös alustojen kautta työskentelevien yrittäjien oikeuksista ja verotuksesta. Esimerkiksi Wolt kuskit toimivat itsenäisinä yrittäjinä, jolloin heillä ei ole työntekijöiden oikeuksia. Tämä tarkoittaa sitä, että heidän on itse huolehdittava yritystoimintaan liittyvien verojen maksamisesta sekä lomien järjestämisestä.
Mikäli alustalle ei ole vaihtoehtoisia toteuttajia, saattaa tämä johtaa myös valinnanvapauden vähentymiseen. Alustojen toiminnan säätely onkin tarpeen, mikäli markkinalla on vain muutama iso toimija.
Alustoiden algoritmien suunnittelijoilla on suuri valta siihen, mitä tuotteita käyttäjälle suositellaan tai millaisia juttuja hänelle näytetään. Tämä saattaa johtaa siihen, että näytettäväksi tulevat vain ne mainokset, jotka ovat alustalle tuottoisempia. Ne eivät kuitenkaan ole välttämättä parhaita valintoja itse kuluttajalle.